Har dine behov ændret sig under corona, eller er der behov for at gentænke kontorets indretning, så læs videre og få inspiration til din fremtidige virksomhed!
Omstillingsparathed og fleksibilitet er nøgleord i den seneste tid for virksomheder. Nogen har omstillet deres fysiske butik til online, andre har fået bragt deres produkter ud, og nogen har måtte skære deres stab helt ind til benet. Ét er sikkert, intet er som normalt, og det har tilført nye tanker og ideer til virksomhedsstrukturerne.
En halv million danskere har arbejdet hjemme i løbet af corona-krisen, og op imod 90.000 flere ansatte vil ifølge Dansk Industri fortsætte arbejdet på hjemmekontoret efter tiden med corona.
I det følgende kan du få inspiration til jeres fremtidige virksomhed, og om måder arbejdsstrukturer kan gøres endnu smartere.
Der er ingen tvivl om, at arbejdsgivere har fået øjnene op for goderne ved hjemmearbejde. Det giver medarbejderen fleksibilitet i familielivet, mere tid til fordybelse og effektive onlinemøder. Selvom goderne er mange, er det vigtigt at sætte sig godt ind i, hvad det kræver at lade medarbejderne oprette et permanent hjemmekontor. Skal faciliteterne derhjemme være på samme niveau som på kontoret? Skal hjemmekontoret have en frokostordning og et hæve-sænkebord? De kreative løsninger er mange. Flytter du for eksempel til et mindre sted og har du ikke brug for de mange kontormøbler, kan medarbejderne tilbydes overskydende møbler. Lav en pakkeløsning for hjemmekontoret, som passer jeres virksomhed. Husk at sætte dig godt ind i overenskomster og arbejdsmiljøregler, hvis du overvejer forandringer.
Der er flere forhold, der er relevante at undersøge før, I tager det store skridt og lader flere medarbejdere arbejde hjemmefra. Hvor mange medarbejdere skal der være på kontoret til dagligt? Ønsker I for eksempel fremmøde fra 80% af jeres stab, vil det typisk være én arbejdsdag om ugen, at medarbejderen skal arbejde hjemmefra. Husk, at det også er vigtigt at holde fast i kulturen, som er udfordrende at bevare uden at være fysisk til stede. En tommelfingerregel siger, at for at holde fast i den gode kultur skal du som medarbejder minimum være 2,5 arbejdsdage på kontoret.
Uanset om optimal udnyttelse af kvadratmeterne er en bæredygtig trend eller ej, er konceptet smart og økonomisk. Ved at vælge et mindre lejemål har du mulighed for at optimere dit kontors placering ved for eksempel at ligge mere centralt, være tættere på en station eller være tættere på dine samarbejdspartnere eller kunder. Mulighederne er mange, prøv bare at gå på opdagelse i C.W. Obel Ejendommes ledige lejemål, som kan være med til at forbedre jeres kontorsituation.
Det er vigtigt at holde fast i, at ses fysisk med sine kolleger. En hybrid arbejdsplads, hvor det er muligt at arbejde hjemme og på kontoret, kan skabe grobund for en god kultur og få medarbejderne til at trives i højere grad på arbejdet. Derfor er det vigtigt at tænke på, hvordan du kan gøre forholdene endnu mere attraktive, sådan at medarbejderne nyder at komme ind på kontoret. Forhold, som gør det nemt at stemple ind og ud af online møder og flytte sig alt efter, hvem man samarbejder med, kan være en god ide. Især hvis I har et fleksibelt arbejde, hvor man samarbejder på tværs af afdelinger. Telefonbokse, som man ikke i forvejen behøver at booke for et hurtigt opkald eller Teams-møde, kan også gøre medarbejderens tid på arbejdet endnu mere effektiv og smart. Får du mere plads tilovers kan et større lounge-område eller måske et bordfodboldbord gøre en lille pause og samvær med kollegaer endnu hyggeligere. Det er blot nogle af de tiltag, hvor man som leder tænker udefra og ind og sætte gang i medarbejdernes lyst til at møde op på kontoret.
Selvom jeres tilstedeværelse på kontoret er mindsket, behøver det ikke at betyde, at I skal flytte til et kontorlandskab med færre kvadratmeter. Ved at leje et større sted har I mulighed for at slå pjalterne sammen med en anden virksomhed. Det kan skabe en god dynamik, vidensdeling og udvidelse af jeres kompetencer og måske endda produkter. En større virksomhed og et mindre iværksætteri kan nyde godt af hinandens kompetencer. Dyk ned i mulighederne for at leje et større sted eller bliv en del af et flerbrugerkontorhus.
Tiden med corona har givet virksomheder nye erfaringer for måden, deres medarbejdere kan arbejde på. Derfor vil virksomhederne gøre sig kloge i at udnytte de nye indsigter til at se nærmere på, hvordan arbejdsmåder og -behov kan ændres. Om det kræver en flytning eller ej, kan du altid tage et kig og blive inspireret til ny location for din virksomhed. Tag et kig og bliv inspireret her.