Forbered medarbejdere på flytning i god tid

Det er ikke kun hårdt at flytte privat, men det kan det også være på en arbejdsplads. Det kan være en stor omvæltning for medarbejdere, hvis deres arbejdsplads skal flytte. I bør derfor, allerede lang tid inden virksomheden flytter, begynde at forbedere jeres medarbejdere på de forandringer, der kommer til at ske.

Tjekliste til erhvervsflytning

Har I husket at opdatere jeres adresse i CVR-registeret? Har I ændret jeres adresse online og på alle jeres trykte dokumenter? Dette er blot et lille udsnit af alle de mange gøremål, der skal ordnes, når jeres virksomhed skal flytte.

Vi har samlet vores bedste råd til, hvilke praktiske ting I skal have styr på i forbindelse med jeres virksomhedsflytning, så I nemmere kan danne jer et overblik og få struktureret processen. Læs alle vores gode råd til erhvervsflytning i de følgende afsnit.

Opdater jeres virksomheds adresse i CVR-registeret

Står I overfor en flytning af jeres virksomhed, er det vigtigt, at I husker at ændre jeres virksomhedsadresse i CVR-registeret. I kan melde jeres erhvervsflytning på Virk.

Efter I har meldt jeres flytning til Virk, vil de offentlige kontorer og PostNord automatisk blive informeret om flytningen. Det betyder, at de sørger for, at jeres post bliver sendt til den nye adresse de næste seks måneder, hvis det skulle ske, at nogle kommer til at sende post til den gamle adresse.

Vær dog opmærksom på at denne service ikke gælder pakker.

Meld jeres virksomhedsflytning til ikke-offentlige instanser

Det er kun de offentlige instanser, der automatisk bliver informeret, når I flytter adresse. Det betyder, at I selv skal melde, at jeres virksomhed flytter til ikke-offentlige instanser som forsyningsselskaber (el, varme, vand), rengøringsbureau, avisabonnementer, bank, planteservice, frokostordning med flere.

Aflæs jeres forbrug inden I flytter

Inden I fraflytter jeres nuværende erhvervslokaler, skal I aflæse og indberette jeres forbrug af el, vand og varme, da I ellers risikerer at betale for noget, I reelt ikke har brugt.

I den forbindelse kan I tilmelde jeres nye adresse til el, vand og varme forsyning, så alt er klar, når virksomheden flytter.

Sørg for at aflevere jeres nuværende erhvervslokaler i henhold til udlejers regler

Det er en god idé at læse op på lejekontrakten på jeres nuværende lejemål for at sikre, hvilke aftaler I har indgået med hensyn til aflevering af lejemålet. Der kan eksempelvis være krav til, at I afleverer lokalerne nymalet eller ekstra rengjorte.

Lav en plan for indretning af de nye lokaler

Der er meget at tage højde for, når I skal flytte til et nyt erhvervslejemål. Først og fremmest bør I tænke over, hvordan I ønsker at indrette de nye lokaler.

Det kræver nemlig mange overvejelser at indrette et kontor, hvis det skal skabe et godt arbejdsmiljø og leve op til de gængse regler. Det er tit godt givet ud at overveje, hvilket inventar I skal bestille til jeres nye lokaler, hvordan I kan indrette jer på en bedre måde, og hvilke funktioner I ønsker skal være tilgængelige i det nye erhvervslejemål.

Bliv klogere på, hvordan I skaber et godt arbejdsmiljø på kontoret her 

Tilføj jeres nye adresse online og på trykte dokumenter

Det skal altid være let for jeres kunder og samarbejdspartnere at finde jer. Derfor skal jeres nye adresse være synlig for jeres kunder med det samme på de mest gængse platforme. Husk at opdatere jeres adresse følgende steder:

  • Google
  • Brochurer
  • Hjemmeside
  • Visitkort
  • Breve
  • Kuverter

I bør derudover også informere kunder, leverandører og samarbejdspartnere om jeres flytning. Det kan I gøre på en mail, i et nyhedsbrev eller i et opkald, afhængig af hvordan I plejer at have kontakt med jeres kunder og samarbejdspartnere.

Lever jeres forsikring stadig op til jeres behov?

I forbindelse med jeres virksomhedsflytning er det også en god idé at kontakte jeres forsikringsselskab, da flytningen kan have betydning for jeres police og forsikringspræmie.

En flytning er en god anledning til at sikre, at jeres forsikring passer til det nuværende billede af jeres virksomhed, eller om den skal tilpasses, så I er bedre dækket ind.

Har I ikke fundet det rette erhvervslejemål til jeres virksomhed endnu? Se vores ledige lejemål her.