Indretning af storrumskontorer der giver et godt arbejdsmiljø

Det er ikke ligegyldig, hvordan indretningen på en arbejdsplads er. Storrumskontorer stiller særlige krav til indretning, hvis der skal opnås et godt arbejdsmiljø, som sikrer, at medarbejderne kan arbejde på en forsvarlig måde. Med det menes, at de ikke må blive unødigt belastet – hverken fysisk eller psykisk.

Her på siden kan du blive klogere på, hvordan I som virksomhed skaber de bedste rammer for jeres medarbejdere gennem indretning af jeres kontor.

Skab et behageligt indeklima gennem indretning af kontoret

Vi oplever, at et dårligt indeklima er en af hovedårsagerne til gener på arbejdspladsen. På de fleste storrumskontorer er der mange mennesker, computere og lamper samlet på et sted, hvilket udleder meget varme.

Desuden ser vi oftere og oftere arbejdspladser, der er indrettet med store vinduespartier, hvilket giver et smukt udsyn og et flot udseende rent visuelt. Desværre kan de store vinduespartier skabe problemer, både når det gælder solopvarmning om sommeren og kuldenedfald om vinteren.

Men hvad danner rammerne for et godt indeklima? Et godt indeklima indebærer en behagelig temperatur og ren frisk luft, hvilket blandt andet kan opnås gennem strategisk indretning af kontoret.

Vi har samlet syv gode råde til et godt indeklima:  

  • Undgå direkte sol – invester i markiser eller persienner der kan skærme for solen
  • Spar på energien – vælg lavenergipærer og kontorudstyr der afgiver så lidt varme som muligt
  • Ordentlig rengøring – en utilstrækkelig rengøring kan medføre dårlig luft på kontoret
  • Sluk lyset når et lokale ikke bliver brugt
  • Opbevar printere og kopimaskiner i et separat rum
  • Sørg for ordentlig ventilation
  • Undgå fugtig eller tør luft.

Sørg for et godt arbejdslys på kontoret

Et rum kan ændre fuldstændig karakter, hvis belysningen ændres. Derfor er det ikke uden betydning, hvilke lyskilder, I vælger i indretningen af jeres kontor, og hvor de placeres.

Op til 80 % af vores samlede sanseindtryk stammer fra synet. Vi påvirkes derfor meget af de indtryk, vi får gennem dagen – og lyskilder er ingen undtagelse.

Dagslys er det vigtigste lys for os, men ofte vil det ikke være tilstrækkeligt til at oplyse et kontor. Særligt om vinteren og i de sene eftermiddagstimer vil der opstå behov for supplerende lys fra kunstige lyskilder.

Mennesker påvirkes på forskelligvis af lyset - fysisk såvel som psykisk. Er lyset på jeres kontor ikke i orden, kan det medvirke til, at dine medarbejdere bliver anspændte og sidder i forkerte arbejdsstillinger, hvilket i sidste ende kan føre til hovedpine, muskelspændinger og smerter i nakke og skuldre. Af den grund er et godt arbejdslys vigtigt at prioritere, når jeres nye kontor skal indrettes.

Når et kontor skal indrettes på bedste vis, er der særligt fokus på to typer af kunstig belysning:

  1. Den generelle rumbelysning. Er ofte det direkte lys fra loftslamper eller indirekte lys, der reflekteres fra vægge. Denne belysning gør det muligt generelt at orientere sig i et kontor og skal sikre, at der ikke er mørke områder – særligt i indretningen af storrumskontorer.
  2. Særbelysningen. Består af punktbelysninger, der er rettet mod fx arbejdsbordet eller en tavle. Denne belysning er mere kraftfuld og rettet mod mindre arbejdsområder. Denne belysning skal sikre at koncentrationsbesvær, ømme øjne, hovedpine og lignende undgås hos alle medarbejdere.

Den rette kontorbelysning er et samspil mellem flere lyskilder og deres funktion: Det naturlig dagslys, placering af det kunstig lys, lysets farve og styrken på lyskilderne.

Sørg for at skabe en god variation i belysningen ved at inddele kontoret i forskellige områder og tilpas belysningen, så den passer til de opgaver, der skal udføres.

Arbejdstilsynet har opstillet en række krav til belysning, som din virksomhed skal overholde - disse er følgende:

  • Det er vigtigt at investere i lys, der ikke blænder, afgiver for meget varme eller giver generende reflekser.
  • Som udgangspunkt skal der være vinduer eller lignende i et arbejdsrum, hvorfra det er muligt at se ud på omgivelserne.
  • Vinduer skal kunne afskærmes i tilfælde af, at dagslyset, der falder ind på skærmen, er for skarpt.
  • Rengøring og vedligeholdelse af lyskilder er et krav, da det medvirker til et optimalt lys.
  • Belysningen skal være flimmerfri, uanset om det er almenbelysning eller punktbelysning.

Indtænk teknologi og fleksible løsninger i indretningen af storrumskontorer

Når I skal indrette jeres nye kontor, er det vigtigt, at I forinden gør jer nogle tanke om, hvilken type arbejde der skal foregå i lokalerne. Har I for eksempel mange konsulenter tilknyttet, der sjældent er i huset, er det måske ikke nødvendigt, at de har deres egen plads. I stedet kan der være et større behov for mødelokaler og projektrum.

Et andet vigtigt punkt er at tænke teknologien ind allerede fra starten og fokusere på fleksible og bærbare løsninger, der skaber mere frihed og flere muligheder. For at opnå større fleksibilitet er I nødt til at nytænke rumfordelingen, når I skal indrette jeres kontor.

I kan fx vælge at supplere jeres storrumskontor med mindre rum, da det langt fra er alt arbejde og alle samtaler, der passer ind i et storrumskontor. De ekstra rum kunne eksempelvis indbefatte: et projektrum, et stillerum og et caféområde der skaber en mere uformel stemning.

Sidst men ikke mindst bør indretningen af kontoret facilitere en mulighed for individualisering af indretningen. Det kunne eksempelvis være med opslagstavler, billeder, potteplanter og skabe.

Brug for mere viden om indretning der skaber et godt arbejdsmiljø på kontoret?

Vi har prøvet at give dig et indblik i, hvilke aspekter der er vigtige for et godt arbejdsmiljø, men der er meget mere der spiller ind, når et nyt kontor skal indrettes.

Er du interesseret i at vide endnu mere om, hvordan du skaber et godt arbejdsmiljø i din virksomhed, finder du alt den viden, du skal bruge hos Arbejdsmiljø i Danmark.