Guldbergsgade - Butikslokaler til leje i Københavns nyeste hot spot

Det nye kvarter omkring Guldbergsgade i København er designet med et klart fokus på lokalområde, lokalt liv og byrum, men det har fra starten været målsætningen at skabe mere end blot et rekreativt område, fortæller Peter Bur Andersen, Partner i Briq Group. Et velfungerende byrum kræver møder og liv på tværs af sociale skel og grupper, og her har detailhandlen og butikslokaler fra starten været tænkt ind som drivkraften for området.

24. juli 2014 - Af Camilla Andreasen


Butikker i bybilledet forandres i disse år, fortæller Peter Bur Andersen, der som partner i Briq Group beskæftiger sig indgående med globale og lokale trends på området. Drevet af digitale teknologier, nye forbrugsvaner og et sofistikeret publikum bevæger de populæreste handelsområder sig hastigt imod en virkelighed, hvor de succesfulde butikker bliver dem, der er i stand til ikke blot at sælge deres varer, men også formår at bygge bro til deres kunder og nærområder igennem helstøbte og autentiske oplevelser.

Livsstil og aktive valg er drivkraften, forklarer Peter og peger på kvarterer såsom Covent Garden og Shoreditch i London, hvor hverdag, kultur, handel og natteliv går op i en højere enhed. Her flokkes turister og lokale for at gøre brug af de mange tilbud. Briq Group har over det sidste år udnyttet deres viden på området til, i samarbejde med C.W. Obel Ejendomme, at udvikle Guldbergsgadekvarteret på Nørrebro. Målsætningen er et integreret bymiljø, hvor beboere og lejere af butikslokaler, erhvervslejemål og kontorlokaler i fællesskab kan skabe et levende og attraktivt lokalområde i København.

Butikslokaler, kreative industrier og natteliv arbejder sammen

Som inspiration har Briq Group kigget udad og besøgt kvarterer og forretninger i New York, Hamborg og London. Men også Nørrebro og det lokale har været i skarpt fokus, fortæller Peter: "Vi har i høj grad interviewet beboere og handlende i lokalområdet og har fundet ud af, at hvis det skal kunne virke i det her kvarter, så skal det have 3 karakteristika: Det skal være unikt, det skal være autentisk, og så er det meget vigtigt, at det bliver lokalt forankret." Her spiller handelslivet en indgående rolle, og sammen med Briq Group sørger vi i disse dage for at butikslokaler og erhvervslejemål bliver besat med spændende og anderledes tilbud - og at disse bliver lokalt forankrede.

Butikslejemål_københavn_nørrebro.png

Restauratør Christian Puglisi, der allerede driver de to succesfulde restauranter Relæ og Manfreds i Jægersborgsgade, vil for eksempel snart åbne dørene for et madhus i to etager, med bageri, pizzeria og produktionsfaciliteter til at lave egne madprodukter. Desuden udvikler Briq Group på et koncept med nøglepersoner fra Københavns natteliv, der ønsker at skabe en scene, hvor musikken og unge talentfulde DJs kan være i fokus. Kvarteret kommer dog også til at byde på meget mere end natteliv. Det er grundlæggende for os at sikre forankring i lokalmiljøet, og det betyder, at området skal være indbydende og spændende i dagtimerne. Derfor er det visionen at omdanne Guldbergsgadehallen til et marked for bl.a. kunsthåndværk med forskellige stadepladser, hvor lokale keramikere, håndværkere, designere og glaspustere kan vise og sælge deres varer: "I hallen vil der være plads til mange forskellige lokale håndværkere og butikker. Vi tror det er sindssygt vigtigt at have noget retail, der fungerer hele dagen for at skabe liv," fortæller Peter entusiastisk.

Retail er drivkraften for byliv

I det hele taget er byliv, og især det gode byliv, et emne, der optager Peter, og han er fuldt ud klar over, at det ikke altid er noget, der følger af sig selv: "Det er det, der nogle gange kan gå galt, når man tegner sådan en ny bydel - det hele bliver 1:100. Så kan det være meget godt at tegne en masse byliv, butikker og glade mennesker med poserne fulde af varer ind, men det er jo noget, der skal modnes over tid."

Kerneudfordringen for Peter og Briq Group er at få handelslivet til at fungere, for det er netop handel, der skaber bylivet. I gamle dage var byens pladser center for alle dimensioner af bylivet, fortæller han, her var grønthandlere og torvedage, om aftenen var det et sted, hvor folk spiste, og ofte var der teater eller anden underholdning - pladsen var et sted, hvor folk og alle former for liv, socialt, økonomisk og kulturelt konstant ramlede sammen. Det er den samme tanke, der er drivkraften bag Guldbergsgade kvarteret, fortæller Peter: "I Danmark har vi i mange år været rigtigt dygtige til at lave fantastiske rekreative pladser, hvor man kan sidde på en bænk og høre fuglene kvidre. Men i virkeligheden er det jo ikke det, der skaber en social interaktion imellem borgerne i den by, de bor i," forklarer han. Hvad der skaber daglig kontakt mellem borgere i den by, de bor i, er noget Briq Group har tænkt langt og længe over, og de mener, at svaret ligger i handel.

butikslejemål_københavn_guldbergsgade.png

Heldigvis findes der allerede et blomstrende handelsliv på det omkringliggende Nørrebro: "Det her område består allerede af travle og spændende gader: Guldbergsgade, Elmegade og Birkegade - og kvarteret er i forvejen meget levende. Vi er i den situation, at hvis vi laver det gode mix, så er vi i stand til at trække dét kvarter en smule længere ind på Nørrebro end det er i forvejen."

Vil du være med til udvide handels- og lokallivet fra Sankt Hans Torv og op ad Guldbergsgade? Kontakt os eller Peter Bur Andersen hos Briq Group for at høre mere om mulighederne!

Del denne nyhed