Guldbergsgade - Butikslejemål med international inspiration og lokal forankring

Omkring Guldbergsgade på Nørrebro i København tager et levende lokalområde form. Med et mix af spændende butikslejemål, erhvervslokaler og lokalforankret restaurations- og natteliv vil Guldbergsgadekvarteret omkring Empire og KEA Campus låne det bedste fra trends i storbyer som London og New York – men samtidigt sikre at alt er solidt forankret i nærområdet og Nørrebros dagligdag.

26. juni 2014 - Af Camilla Andreasen


Der er tænkt ekstremt meget over rammerne for det gode byliv i det nye Guldbergsgadekvarter. Eksperter i retail og byrum fra Briq Group har i tæt samarbejde med C.W. Obel Ejendomme fokuseret på at udvikle et område, der kan byde på inspiration fra globale storbyer såvel som lokalt restaurations- og forretningsliv. Det nye område skal være unikt og nytænkende, men det har fra starten været meningen at forankre kreativiteten og idéerne solidt i lokalområdet, for uden dette vil Guldbergsgadekvarteret slet ikke fungere, fortæller Peter Bur Andersen, partner i Briq Group.

De stærkeste retailere samles i klynger

Der er et opbrud på vej i detailhandlen. Drevet af nye forbrugsvaner og et sofistikeret publikum samler de stærkeste spillere i retail sig i små urbane klynger, hvor dagligliv, kultur, handel og natteliv går op i en højere enhed, forklarer Peter Bur Andersen før han begejstret fortæller om kvarterer såsom Londons Shoreditch og New Yorks Meat Packing District, hvor besøgende flokkes alle døgnets timer for at benytte de mange tilbud. "Der kommer til at ske en hel masse, hvor vi ser flere og flere af disse klynger, hvor der er liv næsten alle døgnets timer, og hvor det netop er synergien mellem de forskellige butikker, der binder området sammen," fortæller Peter og fortsætter: "For et firma som vores, er det dét, der er allermest spændende ved Guldbergsgadekvarteret. At få lov til at være med til at påvirke det her mix og prøve at sætte en anden dagsorden for, hvordan man tænker sted og byrum som retailer."

Nørrebro restauratør Christian Puglisi åbner lokalforankret madhus

Der er globalt udsyn hos Briq Group, hvor vi fanger Peter efter en travl uge i Dubai og Kuwait. Men det lokale er faktisk det, der betyder allermest, fortæller han. Både her hos C.W. Obel Ejendomme og hos Briq Group har vi været meget bevidste om at udvikle og bygge videre på områdets eksisterende kvaliteter. Nørrebro har en unik plads i Københavns erhvervshistorie og dette skal fortsat kunne ses. Områdets design er nok blevet til med inspiration fra London og New York, men inspirationen fra disse sværvægtere får et stærkt lokalt præg.

butikslejemål_nørrebro_københavn.jpg

Det autentiske, unikke og lokale er nøgleordene for udviklingen af området, for at sikre at kvarteret hænger sammen indadtil, men også for at kunne tiltrække folk udefra. Guldbergsgadekvarteret skal både være et sted, som folk kommer igennem og får lyst til at hænge ud i - og en destination i sig selv. Det kræver et spændende og levende forretningsliv, og her har Briq Group et par stærke kort på hånden: "Vi har fået Chrisitan Puglisi ind som en af vores første lejere," fortæller Peter. "Han er en super dygtig restauratør, som allerede har gjort meget for Nørrebro med restauranterne Manfreds og Relæ, og her i kvarteret vil han lave et spændende koncept med et madhus i to etager, hvor der både vil være bageri, økologisk italiensk bistro og pizzeria, selskabslokaler og et produktionsområde til egne madvarer." Det handler om at samle kræfter, der både er eksperter inden for deres felt og ikke er bange for at tænke nyt, og foruden Christian Puglisi arbejder Peter og Briq Group på en række idéer for området med personer kendt fra mode-, håndværks- og nattelivet i København.

København kommer helt ind i de nye butikslokaler og kontorområder

Med Christian Puglisis madhus, Empire Bio og KEA Campus har Guldbergsgadekvarteret allerede en god mulighed for at slå sig fast som et fikspunkt i et København, hvor designere, specialforretninger og håndværkere i disse år former bybilledet. Det vil lejere af butikslokaler, kontorlokaler og erhvervslejemål også kunne mærke. "Vi har fokuseret på at trække København helt ind i området," fortæller Peter, "ved at designe området, så der er mindst mulig overgang fra gaden og ind i kvarteret. Det skal føles om en integreret del af København, så vi får mest muligt liv i gaden." Integrationen gælder også initiativer der har et direkte sigte på lokalområdet. Foruden restauration og natteliv, er det planen at åbne Empire hallen for godt 800 m² markedsplads med stadepladser til lokale kunsthåndværkere og designere. Bag Empire Bio fortsættes en stærk trend i København med 'urban farming', hvor lokale sammen med elever fra KEA kan dyrke nyttehaver. Området er åbent for alle, og folk vil kunne gå en tur mellem grøntsagerne og krydderurternes dufte og senere smage det hele på pizzeriaet.

Butikslokaler_københavn_n.jpg

Samarbejde er endnu et kodeord for kvarteret: "Det her område skal også fungere som et kollektiv, hvor lokalområdet, butikkerne og virksomhederne alle arbejder sammen på kryds og tværs," fortæller Peter. Derfor flytter Briq Group også selv ind oven på Puglisis selskabslokaler for at skabe et delt kontormiljø for arkitekter, designere og kreative virksomheder, der arbejder med byliv: "Vi vil rigtigt gerne være her selv, og være med til at skabe et kreativt miljø, hvor vi kan finde de synergieffekter, der skal til for at løfte projekter som det her."

Der er ekspertise og fremtidsudsigter at tage sig af i Guldbergsgadekvarteret. Kontakt Camilla Andreasen eller Peter Bur Andersen og hør mere om kvarteret og dine muligheder for at være med til at udvikle et helt nyt lokalområde i København.

Del denne nyhed